LITERATURA




NOM I COGNOMS Josep Maria Ferran i Torrent
PROFESSIÓ Professor, psicopedagog terapeuta i mestre d'audició i lleng, . Fill de l'Aleixar
LLOC DE NAIXEMENT Reus
ANY DE NAIXEMENT 1957
LLOC DE RESIDÈNCIA Tarragona



ENLLAÇOS A ALTRES PÀGINES

https://twitter.com/CausaCooppel
josep Maria Ferran Torrent
Pàgina web www.cooppel.org
Bloc http://blocs.xtec.cat/eaps
Delicious https://twitter.com/FrankCooppel
Pàgina personal http://blocs.xtec.cat/ferrancrea
http://blocs.xtec.cat/educrea
http://www.cooperis.cat
http://blocs.xtec.cat/ferrancrea
https://www.facebook.com/josepmaria.ferrantorrent
http://cooppel.blogspot.com.es/
http://www.agendapriorat.cat/users/priorem-priorat-causa-cooppel-la-pau-pel-priorat
  • ÀMBIT ARTÍSTIC Literatura
  • DEFINICIÓ DE LA TASCA CREATIVA

    Filoperiodisme. Fotografia, video clics i grabacions de veu. Radiofonista local en la recerca d'anècdotes i de fets rellevants per a recordar de persones.

    Psicopedagog Investigador Català. Impulsor de la Causa Internacional Cooppel per la Pau a Andorra, Catalunya, França i Espanya.

    Impulsor cultural al Priorat, a Catalunya i a Andorra.

    Comunicador i voluntari investigador social i cultural honrat com a Homenots del Sud pel Diari de Tarragona, 20-08-17

    Activista per l'Educació, la Ciència i per la Cultura en el suport a les Persones i a les Seves Famílies. Cooperant de la UNESCO. Voluntari social i cultural amb iniciatives ciutadanes en investigació Cooppel per la Pau

    En l'actualitat estic investigant les possibilitats dels "Talents Cooppel", primer joc del món, que inclou tècniques d'estudi i mnemotècniques que es pot jugar en temps d'oci creatiu i diversió cooperativa, en família, en colla, en competició coexitosa com els castells humans. Joc catalogat de taula i de tauler que fomenta l'autonomia en l'aprennetatge de les persones en qualsevol edat. Més especialment s'aplica en menors d'edat per a compensar les desigualtats socials, els riscos de vulnerabilitat i de marginació social.

    La meva tasca es centra a més de la difusió en territoris catalano parlants també en el món hispanoparlant.

    Fotografia. Conferenciant. Radiofonista. Inventor de jocs i creador de material didàctic. Promoció cultural i artística. Organitzo i animo trobades socials amb recursos radiofònics i audiovisuals. Poesia i relats.

    Des de  2013 vaig estar proposat per persones escriptores i per responsables d'entitats i d'associacions a quatre premis. "Sols ser candidat és un honor i un repte, com la participació en les Olímpiades. La participació de tothom motiva la millora dels esportistes i a més les fan possibles" .

  • INTERESSOS

    Fomentar la creació ciutadana cooperant per mitjà del Cooppel.
    Societat inclusiva educació en la certesa.
    Estratègies per al foment de la cooperació i la creativitat.
    Per a la creació ciutadana cooperant.
    Articles.
    Blocs de fotos.
    Blocs.
    Educació en la creativitat.

  • OBRA PUBLICADA/EDITADA

    1.- Es troben en ARGUS de la Biblioteca Pública de Tarragona:
    - Diversos articles a la revista Violi i membre del consell de redacció entre 2006-2009
    - Esbós del mètode DAI ICE -UPC Tarragona 1989
    - Els jocs toponímics com a motivadors del patrimoni cultural i natural de la Conca del montsant: el joc de la goteta del Montsant, el joc del Priorat i el joc de Cabacés 1997
    - Amb el llapis fem camí. Peonada cultural. Jocs Ceradai 1989

    2.- Publicats i previsible incorporats a ARGUS de forma immediata:
    El Tresbol, jocs cooperatius creatius 2011
    El 3B, ADN dels valors i dels jocs cooperatius creatius 2012

    El Cooppel. L'esport mental de la cooperació pel diàleg interactiu. Les aplicacions a l'escola, a l'institut, a la família i a les associacions. Núm. 53 del Comental. DL  T-474- 2013

    AS+Cooppel. L'assessorament psicopedagògic amb l'eina educativa del Cooppel. DL T- 25- 2014

    3.- Dirigeix i edita:

    En l'actualitat escric i publico quatre fulletons:

    -El Comental (Marca CoMental, abreujat: CoM), consisteix en comentaris de la cooperació mental de la teoria i de la pràctica del Cooppel en els territoris de parla catalana. Amb 150 números publicats des de el 01 de juny de 2013 (12-03-14). DL  T-474 - 2013

    -El Cooppel.es, edició en espanyol, de comentaris del Cooppel. DL T-244- 2014

    -"PuC+?..., edició de produccions de processos i productes a partir de les preguntes mentals clau per aprendre a aprendre amb llibertat i responsabilitat. DL. T-322- 2014, aparegut el 12-02-14. També registrarà els Cooppel.Rècords al voltant del Cooppel.

    - Cooppel Global (Abreviat Cooppel Glob) Registra les publicacions sobre la teroria i la pràctica al voltant del Cooppel arreu del món i amb tots els idiomes amb els seus DL respectius. DL  T 323- 2014 Amb el núm. 01 el 24 de febrer de 2014.

    - UNESCOoppeling. Fan difusió dels informes enviats a la UNESCO al voltant del Talent Cooppel i de la Causa Talent Cooppel per la Pau 2022. DL Núm. T-017- 2015. El passat dia 05 de gener de 2012 es va publicar el número 0.

    També he publicat 3B.Fulletons Ceradai de publicació mensual amb díposit legal D.L. T-1.009-2012: 

    3B. Decisiologies educatives, científiques i culturals de la ciutadania de la Terra.
    3B. Fullet@prèn sobre fets, vivències i creacions al voltant del 3B i intercanvi entre persones i famílies sobre jocs de taula tradicionals
    3B. Diari a bord, és una auca de fotos al voltant de la recerca local del mateix autor


    4.- La revista "Això...Aleixarenc" 1977-79 Arxiu Comarcal del Baix Camp. Direcció, membre del consell de redacció  i de publicacions: Vaig presentar la iniciativa organitzant una xerrada en novembre de  1976.

     

    5.- La relació de publicacions i de creacions.-

    A.- Per publicacions de caràcter didàctic sobre disciplines objecte del concurs o directament relacionades amb aspectes generals o transversals del currículum educatiu o relacionades amb l'organització escolars.
    Autor- Josep-Maria FERRAN i TORRENT
    Títol- Dades editorials- Any d'edició

    Revista Análisis Transaccional y Psicologia Humanista. AESPAT.-
    Aplicación en psicopedagogia.
    1.- La investigación en formación permanente alternativa del profesorado del A.T. para mejorar la comunicación. Nº 42, 2º semestre/99, año XVII. Pág 76-78
    2.- El Análisis Transaccional como instrumento al servicio de la salud y del bienestar social de la ciutadanía del siglo XXI. Nº 44, 2º semestre/2000, año XVIII. Pág. 85-88
    3.- Informe sobre investigación social. El programa Pax Alba. Nº 49, 1º semestre/2003. Año XXI. Pág. 11-13.
    4.- Revista Nord NORD.
    Cabacés, desembre del 2000, Nº 9, Any III, Època I
    CERADAI va exposar el joc del Priorat i el joc de la Foia a Santes Creus. Pàg 9

    PONÈNCIES I ARTICLES:
    Divulgació de la creació de material didàctic en l'àmbit cultural
    Jornades de la Generalitat de Catalunya- Tortosa 1985 i Tremp 1989:
    5.- El civisme generador de la creativitat. Jornades d'estudi sobre les àrees rurals. Tortosa 16-18 maig 1986 - Cultura i societat. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Barcelona. 1988. Pàg. 121-124
    6.- El joc toponímic comarcal: eina educativa i cultural, i mitjà d'informació turística. Jornades d'estudi sobre les zones de muntanya. Tremp, 2 al 4 de juny de 1989. Cultura i societat- Generalitat de Catalunya- Departament de Cultura- Barcelona 1990. pàg. 301-304.
    7.- El patrimoni cultural i natural de la conca del Montsant- Amics i amigues de l'Ebre. Cultura fluvial del Pirineu a la Mediterrània. Actes de les primeres jornades d'estudi de la cultura fluvial Pirineu- Mediterrània. Tortosa, 4 a 6 de novembre de 1994. Col.lecció Lletres de l'Ebre, nº 5. . 1997. Pàgs 315-320.
    8.- La reforma educativa. Un reto para la orientación. V jornadas nacionales de orientación educativa- Valencia, 27-30 de noviembre de 1989. Título: Un programa de orientación profesional a octavo de EGB y la secundaria obligatoria Págs 274-278.
    9.- L'Aportació cultural i científica de l'Institut d'Estudis Catalans (1907-1997)- Simpòsium- Desembre 1997.
    Els treballs de recerca pedagògica catalana de la filial i el paper de l'Institut d'Estudis catalans. Ponència.

    JORNADES PEDAGÒGIQUES
    10.- "L'ús del laboratori com a reforç d'aprenentatge" Pàgs. 662-663. Actes del Segon Sympòsium sobre l'ensenyament de les Ciències Naturals. Tarragona 8,9,10 i 11 de març de 1989. Documents 11. Vic 1989. Eumo Editorial
    11.- "Treball sobre les relacions i les emocions a pàrvuls 5 anys". Pàgs 131-138. V Jornades d'innovació en l'etapa d'Educació Infantil. Col.lecció 56 Jornades. Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. Barcelona 5-6 de setembre de 2000. Bellaterra. 2001.
    12.- "El Mètode D.A.I. Instrument d'avaluació i material curricular". Jornades d'Innovació Educativa a Sant Cugat del Vallès, setembre de 1994. Experiències d'Innovació Educativa. 1. Tractament de la diversitat. Barcelona 1995. Pàg. 13 -20.
    13.- "L'Escacs Digital". 2 jornades de didáctica de les matemátiques. Mostra d'experiències i recursos per a l'aula". Reus 24-26 de febrer de 1994. Pàg. 17.
    14.- El mètode D.A.I. (decidir-aprendre-integrar) com a instruments d'atenció a la diversitat en l'àrea de les matemàtiques. Pàg. 149-154.. I els tallers Escacs digital i els jocs toponímics. Pàg. 223-232. 3es Jornades de Didàctica de les Matemàtiques a les Comarques Meridionals. Reus 13 a 15 de novembre de 1997.
    15.- El método D.A.I. (proyecto sociocultural). Pàg. 81. Jornadas sobre Más allá del currículum. La alternativa sociocultural a la educación. Madrid, 27 de febrero a 2 de marzo de 1995.
    16.- El mètode D.A.I.. El repte de l'atenció a la diversitat Pàg. 80. Simposi Internacional. Institutció Familiar d'Educació. L'educació: el repte del tercer mil.lenni. Sitges. 28 i 29 d'abril de 1995. Barcelona, 1995.

    INFORMES- UNIVERSIDAD DE ZARAGOZA. Experiencias en las aulas de E.G.B..
    17.- El Escacs Digital. Págs 237-242. Informe nº 17. Actas de la III Muestra Nacional. 9 y 10 de septiembre de 1985. Zaragoza, 1985.
    18.-"El juego toponímico como taller de aplicación escolar" Págs. 69-80. Actas de la VII Muestra Nacional, septiembre de 1989. Zaragoza, 1989.

    B. Per publicacions de caràcter científic, projectes i innovacions tècniques sobre les disciplines del professor de psicologia i pedagogia.-
    Investigació psicopedagògica Institut de Ciències de l'Educació- Universitat Politècnica de Catalunya
    1.- Esbós del Mètode DAI. Anàlisi integro-activadora. Disseny d'Ajuda a qualsevol Infant. Centre Estudis CERADAI. Dipòsit Legal T-2.962- Tarragona 1989- Total: 387 pàgs.
    PUBLICACIONS INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS.
    Treballs d'investigació pedagògica Institut d'Estudis Catalans.
    2.- Monogràfic núm. 2. Barcelona 1989. Butlletí de la Societat Catalana de Pedagogia. " Mètode D.A.I. "Desenvolupament d'ajuda pedagògica a qualsevol infant" (Treball de recerca 1990)- Publicat 1992). Pàgs 113-262.
    3.- Monográfic núm. 4 Barcelona 1999. Butlletí de la Societat Catalana de Pedagogia. "L'ajut pedagògic constuructivista en la seva intervenció i la influència social de l'educació. La distància entre informar-se i sentir-se alliberat". (Treball de recerca 1996). Pàgs 321- 362.

    Elaboració de materials curriculars
    4.- Certificat com que vaig elaborar material didàctic en 1989 pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
    Al voltant del Talent Cooppel
    5.- El Cooppel, una eina per a la cooperació pel diàleg, pel joc i pel compromís de suport per a fomentar l'autonomia de l'alumnat i el suport formatiu de les famílies en compliment de la Llei d'Educació de Catalunya, 2010.
    Com a formador de formadors
    6.- Formador de formadors des de 2009 fins 2015 del curs Telemàtic DIEE del Departament d'Ensenyament on s'incorporen tasques formatives inspirades en la cooperació, el treball en xarxes i les estratègies de canvi en els centres docents.

  • ACTIVITATS REALITZADES

    SP2, un programa de ràdio local, és el relat del viatge setmanal a un planeta imaginari. És la Terra el 2022. Premi Micro 2007.
    [Relat prospectiu d'aparent ciència-ficció però de base científica segons fets i dades actuals.]

    "Cabacejar, el goig de descobrir l'amistat", poema musicat i cantat per Consol Vericat. Dedicat el 2007 al poble de Cabacés. Estrenat el 5 d'agost de 2007 a Cabacés. Reconeixement EDUcert 2007 i EDUcre@ 2007.

    Un poema musicat per Josep Enric Peris i cantat per Consol Vericat. 9 de novembre de 2008, Museu d'Art Modern. Reconeixement EDUcert 2008 i EDUcre@ 2008.

  • PREMIS OBTINGUTS


    Beques

    1985
    Beca a París.
    Presentació del joc "Escacs digital", Muestra Nacional de Experiencias en el Aula, Saragossa.
    "Programa de Taquitoscopia Estimuladora", ICE-UB.

    1987
    "Programa d'Estudi i de Recerca Matemàtica Estimuladora del Desenvolupament", ICE-UPC.

    1988
    "Programa Intercicles", ICE-UPC.

    1989
    "Els jocs toponímics i l'aplicació escolar", elaboració de material escolar per al Departament d'Ensenyament.

    1991
    Ceradai (Ràdio Sant Pere i Sant Pau), Premi Micro.

    1992
    El so de la lluna
    (Ràdio Sant Pere i Sant Pau), Premi Micro.
    "El mètode DAI o del desenvolupament d'ajuda a qualsevol infant", Institut d'Estudis Catalans.

    1993
    La poma i la plastilina (Tarragona Ràdio), Premi Micro.

    1996
    "L'APCIISE o la distància en educació entre informar-se i decidir-se", Institut d'Estudis Catalans.

    2004
    "Decisiologia, decisioanàlisi i la capacitat recurrent disponible", Distinció en honoris causa per la U.I. del Perú.

    2005
    Distinció Honorable Educador Iberoamericano pel treball en formació i avaluació ràpida i els seus instruments FIITS, Consejo Iberoamericano.

    2006
    "La ment fràgil", Distinció in memorial Paulo Freire, per la Fundación Iberoamericana.

    2007
    SP2 (un viatge setmanal al nostre planeta imaginari), Premi Micro. Ràdio sant Pere i sant Pau, emissora municipal de Tarragona

    2008
    XII Premi Modest Gené a la difusió i a l'estudi de l'artista.

    2013

    14 de gener reconeixement de l'Ateneu de Tarragona a l'inventor del joc 003B+ADN,

    24 de maig reconeixement de l'Ateneu de Tarragona en la seva XXIV setmana cultural al Joc 003B+ADN Catalunya.

    2015

    Soci d'Honor de l'Ateneu de Tarragona

    2016

    Distinció insigna d'Argent per l'Ateneu de Tarragona pels serveis del Cooppel

    2017

    Medalla d'Honorable Ateneista de l'Ateneu de Tarragona a la Causa Internacional Cooppel per la Pau

  • ALTRES INFORMACIONS

    Publicacions de caràcter didàctic sobre disciplines objecte del concurs o directament relacionades amb aspectes generals o transversals del currículum educatiu o amb l'organització escolar.

    "La investigación en formación permanente alternativa del profesorado del AT para mejorar la comunicación", Análisis Transaccional y Psicología evolutiva n. 42, 1999.
    "El Análisis Transaccional como instrumento al servicio de la salud y del bienestar social de la ciutadanía del siglo XXI", Análisis Transaccional y Psicología evolutiva, n. 44, 2000.
    "Ceradai va exposar el joc del Priorat i el joc de la Foia a Santes Creus", Nord, n. 9, 2000.
    "Informe sobre investigación social. El programa Pax Alba", Análisis Transaccional y Psicología evolutiva, n. 49, 2003.

    Ponències i articles
    Divulgació de la creació de material didàctic en l'àmbit cultural.
    "El civisme generador de la creativitat", a Jornades d'estudi sobre les àrees rurals, Tortosa, maig de 1986. Publicat a Cultura i societat, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1988.
    "La reforma educativa. Un reto para la orientación", a V Jornadas nacionales de orientación ediucativa, València, novembre de 1989. Publicat amb el títol "Un programa de orientación profestional a octavo de EGB y la secundaria obligatoria".
    "El joc toponímic comarcal: eina educativa i cultural, i mitjà d'informació turística", a Jornades d'estudi sobre les zones de muntanya, Tremp, juny de 1989. Publicat a Cultura i societat, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1990.
    "El patrimoni cultural i natural de la conca del Montsant", a Cultura fluvial del Pirineu  a la Mediterrània, Tortosa, novembre de 1994. Publicat a Actes de les I Jornades d'estudi de la cultura fluvial Pirineu-Mediterrània, Col·lecció Lletres de l'Ebre, Tortosa, 1997.
    "Els treballs de recerca pedagògica catalana de la filial i el paper de l'Institut d'Estudis Catlalans", a Simposi sobre l'aportació cultural i científica de l'IEC (1990-1997), Barcelona, desembre de 1997.

    Jornades pedagògiques
    "L'ús del laboratori com a reforç d'aprenentatge", a II Simposi sobre l'ensenyament de les Ciències Naturals, Tarragona, març de 1989. Publicat a Actes del II Simposi sobre l'ensenyament de les Ciències Naturals, Eumo Editorial, Vic, 1989.
    "Treball sobre les relacions i les emocions a pàrvuls 5 anys", a V Jornades d'innovació en l'etapa d'Educació Infantil, ICE UAB, Barcelona, setembre de 2000.
    "El mètode DAI. Instrument d'avaluació i material curricular", a Jornades d'Innovació Educativa, Sant Cugat del Vallès, setembre de 1994. Publicat a Experiències d'Innovació Educativa. 1. Tractament de la diversitat, Barcelona, 1995.
    "Escacs digital", a II Jornades de didàctica de les matemàtiques. Mostra d'experiències i recursos per a l'aula, Reus, febrer de 1994.
    "El método DAI (proyecto sociocultural)", a Jornadas Más allá del currículum. La alternativa sociocultural en la educación, Madrid, febrer-març de 1995.
    "El mètode DAI. El repte de l'atenció a la diversitat", a Simposi internacional L'educació: el repte del tercer mil·leni, Sitges, 1995.
    "Escacs digital", a Actas de la III Muestra nacional, Saragossa, 1985.
    "El juego toponímico como taller de aplicación escolar", a Actas dela VII Muestra nacional, Saragossa 1989.

    Publicacions de caràcter científic, projectes i innovacions tècniques sobre les disciplines del professor de psicologia i pedagogia.
    Pàgina web associativa i de resultats de la investigació psicopedagògica i pedagògica: www.gencat.net/entitats/ceradai.htm
    Camp d'investigació social educadora i de serveis. Perfil de la tasca decisiològica o model català d'ajuda en la presa de decisions cap a la pròpia autonomia personal de l'aprenentatge formal a l'informal.

    Publicacions breus
    "Esbós del mètode DAI. Anàlisi integroactivadora. Disseny d'ajufa a qualsevol infant", Centre d'Estudis Ceradai, Tarragona, 1989.
    "Desenvolupament d'ajuda pedagògica a qualsevol infant", a Monogràfic 2 del butlletí de la Societat Catalana de Pedagogia, Barcelona, 1992.
    "L'ajut pedagògic constructivista en la seva intervenció i la influència social de l'educació. La distància entre informar-se i sentir-se alliberat", a Monogràfic 4 del butlletí de la Societat Catalana de Pedagogia, Barcelona, 1999.

    Altres activitats
    Conferències.
    Mostra EDUcre@ 2007 i 2008.
    Cursos i tallers.
    Participa com assessor del Departament en la formació permanent del professorat PFZ de la demarcació de Tarragona en atenció a centres educatius.
    Jutge de Pau, substitut proposat en elecció per l'Ajuntament de Cabacés per a desenvolupar el projecte Protocol.just en TRANSMÈDIA en mediació intercultural. BOP Núm. 274  pàg. 21, 26 de novembre de 2007 (http://www.altanet.org/bop/pdf/2007/20071126.pdf#2007/13646).

  • QUÈ M'AGRADA

    Tota mena d'art, còmic, contes, iniciatives i recursos per al desplegament de la Llei Educació Catalana com a resposta a les necessitats del nostre país, iniciatives culturals i socials.

Banners

 

Troban’s a les xarxes socials